فروشنده شو
سنباده کاری
جمعه, ۱۱ خرداد,۱۴۰۳

🪵با چه ابزارهایی ظروف چوبی روستیک بسازیم؟

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه

ساخت ظروف چوبی


در صنعت چوب به ساخت و تولید وسایل و سازه‌ها در مدل‌ها و سایزهای مختلف پرداخته می‌شه برای ساخت هر کدوم از این موارد ابزار آلات و ماشین آلات مختلفی استفاده می‌شه که برای شروع کار بهتره این لوازم رو بشناسیم تا در حین کار به مشکلی برنخوریم. از اونجایی که افراد تمایل زیادی به خرید ظروف چوبی، وسایل دکوری و تزیینی برای دکوراسیون داخلی دارن، لوازم چوبی سبک روستیک جزو پرطرفدارای صنعت چوبن که اونا هم برای تولیدشون ابزارهای مخصوصی رو نیاز داریم. وسایل دکوری و تزیینی چوبی مثل ظروف در مدل‌های مختلف، زیور آلات، قاب عکس، ساعت و موارد مشابه دیگه از جمله وسایلی هستن که با سبک روستیک تولید میشن و توجه افراد زیادی به اونا جلب میشه. سبک روستیک با توجه به ساختاری که داره اون حس شادابی و نشاط طبیعت رو به محیط منتقل میکنه و همین مورد یکی از دلایل جذابیته اونه و باعث شده طی سالای اخیر به شدت ترند بشه.

ابزار آلات ضروری در ساخت ظروف چوبی

همونطور که گفتیم، برای تولید انواع وسایل چوبی نیاز به ابزارهای مشخصیه که بتونیم با کمک اونا سرعت و کیفیت کارمون رو بالا ببریم. برای ساخت ظروف چوبی لازمه از ابزارایی مثل چوب ساب قارچی، گیره، سنباده، دستگاه خراطی، مغار خراطی، پد منعطف سنباده، رنگ و روغن چوب، بتونه و... استفاده کنیم. اما نکته‌ای که باید به اون اهمیت بدیم، انتخاب چوب مناسبه ساخت وسایل چوبیه که باید با کیفیت باشه. برای ساخت ظروف چوبی و لوازم روستیک می‌تونیم از چوب کهور، درخت کنار، توت یا چوب گردو استفاده کنیم. توی مسیر ساخت ظروف و لوازم چوبی یه سری ابزار مهم و ضروری لازمه که توی ادامه ی بحثمون با همدیگه قراره بررسیشون کنیم.

  • چوب ساب
  • مغار
  • اورفرز
  • مینی فرز
  • سنباده
  • گیره و پیچ دستی
  • بتونه
  • روغن و رنگ چوب

چوب ساب

چوب ساب یکی از اصلی ترین ابزارای گود کردن و فرم دادن به چوبه که برای کار باهاش لازمه روی دریل یا مینی فرز نصب بشه. چوب ساب از لحاظ شکل ظاهری به مدلای تخت، قارچی، مخروطی، استوانه ای، تخم مرغی، دایره ای و... تقسیم میشه و از نظر ابعاد هم توی قطرای متنوعی تولید میشن که بتونیم برای لوازم با ابعاد کوچیک و بزرگ استفاده کنیم. روی سطح چوب ساب دندونه های ریز و منظم ماشین کاری شده قرار دارن که با چرخش و حرکتی که اتفاق میفته سطح چوب رو پرداخت، باربرداری و فرم دهی میکنن. چوب ساب یکی از بهترین ابزارای گود کردن و کنده کاریه که سرعت کارتون رو بالا میبره. 

مشاهده لیست قیمت انواع چوب ساب موجود در چوبینر: چوب ساب


مغار

یکی از ابزارای دستی پرکاربرد برای ساخت ظروف و لوازم چوبی روستیک مغار هستش. مغار توی مدلای مختلف تولید میشه و برای کنده کاری، ایجاد طرح و خطوط روی قطعه کار استفاده میشن. مغار از لحاظ نوع کارکرد به چند گروه ظریف کاری، منبت کاری، خراطی و چاقویی تقسیم میشه. مغارای ظریف کاری و چاقویی برای کنده کاری های ریز و ایجاد طرح و نقش به کار میرن و مغارای منبت کاری که حالت چکش خور هستن برای گود کردن و باربرداری و پیاده کردن طرح و نقش قابل استفادن. مغار خراطی هم مخصوص فرم دادن چوب روی دستگاه خراطیه. حالا جدا از نوع کارکردشون تیغه های مغار به مدلای مختلفی مثل مغار تخت، گلویی، نیم باز، شفره و... تقسیم میشن. نمونه های دیگه از مغارا که خیلی برای ساخت ظروف چوبی روستیک استفاده میشن مغارای طرح قو یا هوک نایف، مغار پارویی، مغار قاشق تراش و کاسه تراش هستن که توی سایزای مختلف تولید میشن.


اورفرز 

استفاده از اورفرز هم برای ساخت وسایل چوبی روستیک جزو واجباته، اورفرز یه دستگاه پرکاربرد هستش که تیغه های مختلفی روش نصب میشن و با کمک اون تیغه ها می تونیم کار باربرداری و فرم دادن چوب رو انجام بدیم. تیغه هایی مثل تیغ پروفیل، تیغ برش و شیارزن، تیغ انگشتی، تیغ کف تراش و... که با کمک هر مدل تیغ یه کار مشخص رو میشه انجام داد.

حتما بخوانید: 15 نکته طلایی مراقبت، نگهداری و شست و شوی ظروف چوبی

مینی فرز

توی اوایل صحبتمون گفتیم که چوب ساب یکی از ابزارای دستی خیلی مهم برای ساخت ظروف و لوازم چوبی روستیک هستش که برای باربرداری و گود کردن چوب خیلی به کارمون میاد. چوب ساب رو می تونیم روی مینی فرز یا دریل نصب کنیم و اینجاست که مینی فرز میشه قهرمان کارمون و با کوتاه ترین زمان می تونیم باربرداری اولیه از سطح چوب رو انجام بدیم. 


سنباده

معمولا وقتی کار برش و فرم دهی چوب تموم میشه و طرح نهایی کار ایجاد شد نوبت پرداخت و تمیز کردن و صیقل دادن قطعه کار میرسه. سنباده با درجه زبریای مختلف تولید میشه و باید با توجه به نوع چوبتون بدونید چه سنباده ای مناسب کار شماست. کار سنباده کشی و صیقل دادن چوب رو حتی با کمک سنباده گیر دستی هم می تونید انجام بدید و اگر ابعاد کار بزرگ هست و سرعت کار براتون میهمه می تونید ورق سنباده رو روی پد منعطف سنباده قرار بدید و از مینی فرز برای سنباده زدن کارتون استفاده کنید. 


گیره و پیچ دستی

برای حکاکی و تراشیدن قطعات چوبی مختلف باید از یک نگهدارنده و فیکس کننده استفاده کرد تا تسلططتون بیشتر بشه. بهترین انتخاب برای این مورد استفاده از گیره های مختلفی مثل گیره تفنگی، گیره ماهی، پیچ دستی و... است. گیره ها با کارگیرای مختلف تولید میشن که باید موقع استفاده ابعاد کار رو در نظر بگیرید و از گیره مناسب اون استفاده کنید. به راحتی با کمک گیره می تونید قطعه کار رو ثابت یه جا قرار بدید و کار برش، گود برداری، سنباده زدن و.. رو بدون اینکه قطعه کار تکون بخوره و جا به جا بشه نهایی کنید.

بتونه

براتون پیش اومده یه تکه چوب مناسب کارتون پیدا کردید اما بعضی قسمتاش لب پر شده یا سوراخ و گره داره توی این شرایط بهترین راهکار اینه که از بتونه استفاده کنید. بتونه توی رنگ بندیای مختلف تولید می‌شه و ترکیباتش معمولا از خاک اره، مل، سریش، آبروغن الیف و... است. بهترین مرحله برای استفاده از بتونه قبل رنگ زدن چوبه، وقتی بتونه کاری انجام شد با کمک سنباده می تونید سطح کار رو پرداخت کنید و بتونه و چوب جوری با هم ترکیب بشن که لب پری و زخم و ترک چوب ترمیم بشه. 


روغن و رنگ چوب 

آخرین مرحله از ساخت ظروف و لوازم چوبی روغن و رنگ زدن سطح کارمونه. روغن و رنگ چوب هم توی زیباتر شدن کار موثرن هم برای محافظت و پوشش دادن کار. روغن چوب مناسب ظروف بهتره از نوع گیاهی و طبیعی باشه که توی حفظ سلامتی و رعایت بهداشت موثر باشه. روغن چوب معمولا از ترکیباتی درست میشه که حالت آبگریز داشته باشه و بتونه مقاومت خوبی جلوی آب و رطوبت داشته باشه. علاوه بر روغن میتونیم برای محافظت از لوازم و ظروف چوبی رنای چوب رو استفاده کنیم، رنگ چوب با تنوع رنگی بالایی تولید میشه و بهترین انتخابمون توی رنگ چوب هم نوع طبیعی و گیاهی هستش. برای بهتر شدن کار معمولا بهتره رنگ یا روغن چوب رو چند لایه روی سطح کار اعمال کنیم و بعد از رنگ آمیزی اجازه بدیم کامل خشک بشه و بریم سراغ لایه بعدی تا بتونیم بهترین نتیجه رو ببینیم.

مشاهده لیست قیمت انواع رنگ چوب موجود در چوبینر: رنگ چوب


مراحل ساخت ظروف روستیک

تا اینجای مقاله یه سری ابزار دستی و برقی معرفی کردیم که توی ساخت لوازم و ظروف چوبی روستیک به کارمون میان البته این نکته رو هم در نظر بگیریم که علاوه بر این موارد امکان داره حین کار یه سری ابزارای عمومی یا خاص هم لازم بشن اما این مواردی که گفته شد جزو اصلی ترین و مهم ترین ابزارای کارمونه. حالا شاید بگید خب کجا و توی چه مرحله از کدوم ابزار استفاده کنیم.

  • برای شروع کار بهترین روش اینه که الگو و شکل محصولی که قصد دارید تولید کنید رو روی چوب بکشید، اگر چوب خیلی بزرگتر از سایز ظرف شماست بهتره با کمک اره دستی یا دستگاه برقی قطعه کار رو برش بزنید.
  • توی مرحله بعدی باید با کمک چوب سابی که روی مینی فرز یا دریل نصب شده کار گود کردن رو انجام بدید، برای مرحله ساخت میشه از مغارهای مختلفی هم استفاده کرد یا اینکه مرحله گودبرداری و فرم دادن رو با کمک تیغ کف تراش یا کاسه ای نصب شده روی اورفرز انجام داد.
  • فرم دادن لبه های کار و جاهایی که دسترسی مناسبی نداریم رو با کمک فرز فرم مینیاتوری انجام بدیم.
  • بعد از گود کردن نوبت سنباده کشی و صیقلی کردن سطح چوبه که با سنباده ی نصب شده روی پد پشت کرکی و با قدرت و سرعت بالای مینی فرز به راحتی می تونید انجام بدید.
  • توی این مرحله اگر چوب ترکای عمیق یا لب پری داره می‌تونیم از بتونه استفاده کنیم و بعدش با یه سنیاده کشی نهایی سطح کارمون رو آماده روغن زدن و رنگ کاری کنیم.
  • معمولا برای بالا بردن کیفیت کار بهتره که چند لایه رنگ یا روغن چوب روی کارمون بزنیم به این صورت که یک لایه رنگ رو زدید اجازه بدید که کامل جذب و خشک بشه و بعد لایه دوم رو بزنید و اجازه بدید کامل خشک بشه می تونید در انتها برای محافظت بیشتر از وارنیش های مقاوم در برابر اشعه آفتاب هم استفاده کنید. 

ابزارآلات ساخت ظروف چوبی رو از کجا بخریم؟

خب با همدیگه به طور مختصر و خلاصه در مورد ابزارایی که می‌تونن توی ساخت ظروف چوبی بهمون کمک کنن آشنا شدیم؛ احتمالا توی ذهنتون می پرسید ابزارآلات ساخت ظروف چوبی رو از کجا بخریم؟ بهترین راه اینه که قبل از خرید با افراد متخصص در این زمینه صحبت و متناسب با کار و نیازتون ابزارها رو انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی چوبینر می‌تونه با مشاوره های تخصصی و معرفی با کیفیت ترین محصولات توی این زمینه بهتون کمک کنه که هم از نظر قیمت و هم از بابت کیفیت محصولات خیالتون راحت باشه. 

افزودن نظر جدید