فروشنده شو
💰مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟ مزایای فروش در مارکت پلیس
شنبه, ۰۳ شهریور,۱۴۰۳

💰مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟ مزایای فروش در مارکت پلیس

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

مارکت پلیس

اگر تو هم دنبال کسب درآمدی حتما از زبون خیلیا شنیدی که گفتن برو سراغ مارکت پلیس! شک ندارم توی ذهنت این سوال پیش اومده مارکت پلیس دیگه چیه؟ به زبان ساده باید بگم به شرایط و بستری که چندین فروشنده بتونن محصولات خودشون رو نمایش بدن و مشتریا بتونن از تامین کننده های مختلف محصولشون رو تهیه کنن مارکت پلیس میگن. توی این رابطه مدیر، مسئول یا به زبان ساده تر صاحب اصلی فروشگاه اینترنتی لازم نیست کالایی رو بخره و انبار کنه فقط یه فضایی رو فراهم کرده فروشنده های مختلف محصولاتشون رو اونجا بفروشن. خب حالا سوالی که پیش میاد اینه که توی این شرایط سود و مزایای صاحب مارکت پلیس چیه یا منی که میخوام محصولم رو اونجا بفروشم آیا سودی برام داره؟ باید بگم که روش مارکت پلیس یه روش اصولی و برد-برد برای طرفینه، تامین کننده کالا به ازای فضایی که در اختیارش قرار میگیره مبلغی رو به عنوان پورسانت، کمیسیون و... به صاحب مارکت پلیس پرداخت میکنه به ازاش صاحب فضا محصول رو روی سایت معرفی میکنه و در صورت فروش رفتن کار بسته و بندی و ارسال رو هم انجام میده و توی این حالت فروشنده هزینه انبارداری و ارسال و بسته بندی رو پرداخت نمیکنه. حالا که یه آشنایی مختصر پیدا کردی بقیه مقاله رو هم بخون تا با انواع مارکت پلیس و مزایای دیگه اش آشنا بشی.

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس به دلیل اینکه یه روش کسب درآمد پرطرفدار هست که از نظر روش اجرا به چند مدل مختلف تقسیم میشه که چند دسته کلی اون رو براتون توضیح میدم:

مارکت پلیس عمودی

برای درک راحت تر به نظرم بهتره مارکت پلیس عمودی رو با یه مثال توضیح بدم. یه فروشگاه اینترنتی با اسم فرضی X رو در نظر بگیر که به طور اختصاصی در زمینه فروش کیف و کفش و محصولات مرتبط به اون ها فعالیت داره؛ وقتی تامین کننده و فروشنده های فعال توی زمینه کیف و کفش به عنوان فروشنده محصولات خودشون رو در سایت فروشگاه X به فروش برسونن به این روش که به طور تخصصی روی یک دسته بندی تمرکز دارن مارکت پلیس عمودی میگن.

مارکت پلیس افقی

توی حالت افقی می‌تونم سایتای بزرگی رو مثال بزنم که پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و.... رو می‌فروشن، اینجا دیگه تنوع دسته بندی و محصولات بالاست و مشتری به راحتی می‌تونه تمامی خریداشو از یک سایت فروشگاهی انجام بده. اگر شما توی این مدل سایتا فعالیت کنید نوع مارکت پلیس میشه افقی.

مارکت پلیس جهانی

مارکت پلیس جهانی به روشی گفته میشه که یک سایت بستری رو برای فروشنده های مختلف در سراسر جهان فراهم کنه تا بتونن محصولات خودشون رو از هر دسته ای باشن و با هر تنوعی معرفی کنن و به فروش برسونن. یک نمونه موفق از مارکت پلیس های جهانی eBay است.


مارکت پلیس هیبریدی (ترکیبی)

توی روش مارکت پلیس هیبریدی یا ترکیبی خود صاحب سایت علاوه بر معرفی محصولات سایر فروشنده ها، خودش هم محصولاتی رو برای فروش معرفی می‌کنه. معروف ترین مارکت پلیس ترکیبی در سراسر جهان ابتدا آمازون و سپس وال مارت هستش که نه تنها به صورت مارکت پلیس فعالیت دارن بلکه خودشون هم محصولاتی برای فروش موجود میکنن.

راهنمای فروش در مارکت پلیس چوبینر : فروشنده شوید.

تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چیست؟

شاید هنوز هم از خودت میپرسی خب تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چیه؟ اینجا چند تا تفاوت مهم از این دو حالت رو برات توضیح میدم:

  • مورد اول تعداد فروشندگان است، در فروشگاه اینترنتی فروشنده تمامی محصولات همان فروشگاه و همان سایت است اما در مارکت پلیس فروشندگان متعددی وجود دارد حتی در موارد یک محصول با یک برند و یک مشخصات مشترک توسط چند فروشنده به فروش می‌رسد.
  • هزینه و زمان بیشتری صرف راه اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی می‌شود اما کسانی که فقط محصولات خود را در بسترهای مارکت پلیسی معرفی می کنند نه زمان زیادی صرف می کنند نه هزینه گزافی پرداخت کنند.
  • سیستم بازاریابی متفاوت، در فروشگاه اینترنتی تمرکز بخش بازاریابی روی خریداران است اما فروشندگانی که قصد دارند در سایت های مارکت پلیس فعالیت داشته باشند نه تنها به دنبال بستن قرارداد با سایت مارکت پلیسی هستند بلکه دنبال جذب مشتنری مستقیم نیز می باشند. 

مزایای فروش در مارکت پلیس

مارکت پلیس نیز مانند سایر روش های فروش دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به تعدادی از مزایای این روش اشاره می کنیم.

  1. کم هزینه بودن: مورد اول که شاید اهمیت زیادی داره کم هزینه بودن روش مارکت پلیس هستش چون هزینه های جانبی کاهش محسوسی دارن و فقط مبلغی به عنوان پورسانت پرداخت می‌شه.
  2. عدم نیاز به تاسیس فروشگاه فیزیکی و سایت: مورد بعدی که باز هم منجر به کاهش هزینه های انبارداری و بسته بندی و... می‌شه عدم نیاز به تاسیس فروشگاه فیزیکی و راه اندازی سایت هست. تولید کننده می‌تونه محصولات فیزیکی روبه انبار فروشگاه مادر ارسال کند و از همونجا مستقیم برای خریدار ارسال بشن و این یک مزیت قابل توجه هست.
  3. دسترسی بیشتر به مشتریان و بازارهای جدید: در روش مارکت پلیس محصولات به تعداد بیشتری از مشتریان و بازارهای سراسر کشور یا جهان معرفی می‌شن و شانس دیده شدن محصول چند برابر می‌شه و نتیجه اش رشد بیشتر کسب و کار خودتونه.
  4. جذب اعتماد راحت تر: راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جدید نه تنها سخته بلکه جلب اعتماد از اون سخت تر هستش؛ اما فعالیت به صورت مارکت پلیس مسیر رو هموارتر می‌کنه چون مشتریا از قبل به سایت اصلی اعتماد کردن و به محصولات جدید معرفی شده هم زودتر اعتماد می‌کنن و این مسیر کوتاه تر می‌شه. 


معایب فروش در مارکت پلیس

بدون شک هر روش راه اندازی کسب و کار در کنار مزایا؛ معایبی هم داره که در ادامه به معایب فروش در مارکت پلیس اشاره می کنیم.

  1. قیمت رقابتی: با توجه به این که تعداد زیادی فروشنده در یک سایت همون محصول شما رو می‌فروشن برای بالا بردن فروش باید قیمت های شما رقابتی باشه یا خدمات پس از فروش و یک مزیت رقابتی قابل توجه داشته باشیی تا در این رقابت برنده بشی.
  2. به وجود آمدن تضاد و تعارض بین طرفین: بعضی وقتا ممکنه بر سر مسائلی مثل پورسانت، مرجوعی، ضمانت بازگشت وجه، نوع بسته بندی و... بین طرفین تضاد و تعارضی به وجود بیاید.

جمع بندی: روش فروش در مارکت پلیس مناسب چه کسب و کاریه؟

توی این مقاله سعی کردم یه توضیح مختصر در رابطه با ماهیت مارکت پلیس، مزایا و معایب فروش در مارکت پلیس داده باشم اما در انتها لازمه به این سوال که آیا مارکت پلیس مناسب کسب و کارتونه یا نه؟ و به طور کلی این روش مناسب چه کسب و کاراییه اشاره کنم. 

به نظر من اگر توی مرحله اولیه شروع فعالیتت هستی به جای ریسک هزینه کردن و راه اندازی سایت بهتر این کار اینه که محصولاتت رو از طریق مارکت پلیس بفروشی؛ اگر هم یه مدت زمانی از فعالیتت گذشته و توانایی پرداخت هزینه های انبارداری یا راه اندازی فیزیکی فروشگاه رو نداری بهترین گزینه برای محک زدن فروشت روش مارکت پلیس هستش. در انتها اگر تو هم تجربه ای در رابطه با فروش در مارکت پلیس داری خوشحال می‌شم در بخش نظرات تجربه خودت رو با ما به اشتراک بذاری.

افزودن نظر جدید